Hopp til innhold Hopp til hovedmeny

Molde VGS > Nyheter > Fagdag i biologi 1

Fagdag i biologi 1

Fredag hadde ei gruppe i biologi 1 ved Molde vgs fagdag med osmosecup og bedriftsbesøk til mastittlaboratoriet, TINE meierier.

 

Elevene fikk utfordringen: Planlegg et forsøk der dere skal bruke osmoseteorien til å få en vannsøyle til å stige så langt opp i et glassrør som mulig!

 Etter mye tenkearbeid og diskusjon klarte alle gruppene til slutt å sette opp sine forsøksoppsett. Da en av vannsøylene ble målt til 48 cm kunne vinnerlaget kåres.

Vinnerne ble Kristoffer, Guro, Maria og Vetle. Vi gratulerer!

Vinnere

 Hvordan klarte de det egentlig, og hvorfor er dette viktig i biologi?

Jo, vann vil alltid bevege seg fra et sted med høy konsentrasjon til et sted med lavere. Dette skjer passivt uten bruk av energi, og kalles osmose. Det elevene raskt forstod var at de måtte fylle en dialyseslange med sterk (mettet) sukker/saltløsning, og sette denne opp i et begerglass med rent varmt vann. Et glassrør ble festet i den ene enden av dialyseslangen. Vann vil da begynne å sige passivt inn i dialyseslangen for å utjevne konsentrasjonsforskjellen. En dialyseslange virker som en halvgjennomtrengelig membran, og slipper bare vann gjennom. Forskjellen i resultater mellom gruppene gikk på hvor sterk salt-/sukkerløsning som ble brukt og temperaturen på vannet i begerglasset, samt hvor godt utstyret var festet.

Osmose er et viktig prinsipp i biologi, og forklarer hvordan vanntransporten skjer mellom celler i kroppen, f.eks. i nyrene. Dette er også med på å forklare hvordan vann kan komme helt fra rota og opp i treets topp.

Biologi 1-gruppa var også på besøk hos mastittlaboratoriet til TINE meierier, som er husdyrnæringens veterinære diagnoselaboratorium. Laboratoriet analyserer prøver fra ku og geit for sjukdomsbakterier og antibiotikaresistens. De analyserer også blod- og melkeprøver for ulike smittsomme sjukdommer.

Elevene har selv dyrket bakterier i biologilabben, nå fikk de se hvordan slike analysemetoder blir brukt i felten.

Tine