Digitale tjenester og læremidler

Som elev skal du bruke digitale verktøy og tjenester til å lære fag. Du vil få gratis tilgang til alt du trenger av programvare på skolen (blant annet Microsoft 365, inkludert Microsoft Teams). Her finner du informasjon om bruk av nettet, lagring, digitale tjenester og læremiddel, pålogging og lagring. Du kan lese mer om PC-ordningen for elever her.

Teams er lærings- og kommunikasjonsplattformen  til Møre og Romsdal fylkeskommune, og er en del av Office 365-pakken. Teams brukes som et elektronisk læringssystem der lærere og elever kan organisere fagstoff og kommunikasjon i ulike team og mapper. I Teams kan elever og lærere kommunisere med hjelp av chat-verktøyet.

Lisens til Microsoft 365 får du dekt av skolen ved skolestart.

1. Åpne din nettleser og gå til: portal.office.com
  2. Logg inn med «ditt FEIDE -brukernavn» @o365.mrvgs.no og FEIDE -passord
  3. Dersom du ikke har valgt tidssone ennå,  du gjøre dette før du går videre. Velg (UTC+01.00) Amsterdam, Berlin, Bern, Roma, Stockholm, Wien
  4. Deretter velger du knappen «Installer Office Apper»
  5. I nedtrekkslisten som dukker opp, velger du «Office 365 apps». Nå starter nedlastingen
  6. Etter nedlastingen er ferdig, velger du å kjøre filen som blir lastet ned og du vil nå få veiledning av installasjonsprogrammet.
  7. Etter installasjon er det viktig at du starter et av Office programmene (f.eks Word) og logger deg inn med samme metode som beskrevet i punkt 2 i denne bruksanvisningen. Vinduet for å logge seg inn finner du alltid øverst til høyre i Office programmene.

Vanlige spørsmål

Jeg får ikke logget inn?

sjekk at du har fulgt punkt 1 og 2 riktig.  Dersom feilen fortsatt vedvarer må du bytte passord på https://brukerid.mrfylke.no.

Jeg får melding om at produktet ikke er lisensiert.

Sjekk at du har gjennomført punkt 6 riktig. Du kan kun bruke metoden beskrevet i punkt 1 og 2 for å aktivere Office skrivebordsprogramme med Lisensen fra skolen

Om det nå ikke virker, så må du kontakte kontaktlærer som må sende en epost til support@mrfylke.no for at vi skal kunne gripe fatt i saken på en fornuftig måte.

På Nasjonal digital læringsarena (NDLA) finner du gratis digitale læringsressurser i mange fag. NDLA tilbyr også flere andre ressurser, for eksempel opplæring i hvordan du lager blogg, video, tankekart m.m.

Visma InSchool (VIS) er karakter- og fraværssystemet i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Logg inn på VIS her: https://molde-vgs.inschool.visma.no/Login.jsp#/

Nettet på skolene skal brukes til læring i fag.

Gode råd:

• Unngå streaming av video og lyd og store nedlastinger som ikke er relatert til undervisningen.
  • Gå aldri fra maskinen din uten tilsyn.
  • Lås datamaskinen din inn i skap i klasserommet ditt når du ikke passer på den selv.
  • Snakk med de foresatte om forsikring av utstyret ditt. Ved tyveri er det din egen forsikring som skal dekke tapet.
  • Pass godt på brukernavnet og passordet ditt. Bruk trygge passord (Vi anbefaler minst 8 tegn + store og små bokstaver og tall.)
  • Du kan bli ansvarlig for det andre gjør om de får tilgang til brukeridentiteten din.

Se også IKT-reglementet som er en del av ordensreglementet for elever i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Du er selv ansvarlig for å lagre data som du trenger i skolearbeidet ditt på en trygg måte, og for at disse dataene er tilgjengelige når du trenger det.

Du kan lagre på disse måtene:

LagringsmediumFordelUlempe
HarddiskKan lagre mye data, men må ha backup av viktige filer Er bundet til en maskin
InternettKan lagres på OneDrive der dere allerede har tilgang.Må har tilgang til internett
Ekstern harddiskDu kan koble disse til maskinen via USB-inngang.
Minnepenne (USB)Rimelig og mobil

Er en sikkerhetsrisiko når den blir brukt mellom flere ulike pc-er.

OneDrive1 TB lagring på nett. Data kan synkroniseres mot lokal maskin.

En katalog per fag

Når du bruker datamaskinen din til skolearbeid, er det viktig at du har et system som gjør det lett å finne dokument og datafiler. Dette kan være arbeidstegninger eller ulike prosjekt/arbeid i fagene dine.

På de aller fleste datamaskiner er det en mappe som heter Dokumenter. Her bør du lagre alt skolearbeid. Lag mapper for hvert fag. Gi mappene dine navn slik at du lett ser hva som er i dem, f.eks ”Norsk” eller ”Naturfag”.

Samskrivingsprogram

I Møre og Romsdal fylkeskommune har vi tilgang på samskrivingsprogram fra Microsoft (Office 365).