Premiedryss på Innovasjon og ledelse

Det ble svært gode resultater for de to ungdomsbedriftene på Innovasjon og ledelse (IL) under Fylkesmessa for ungdomsbedrifter i Ålesund onsdag 15. mars. Begge bedriftene våre kvalifiserte seg til NM ved å vinne første plass i flere kategorier.

3-8 UB vant i kategorien Beste ungdomsbedrift, og tok dermed en gullbillett direkte til NM. De har utviklet en digital tjeneste som skal gjøre det tryggere for folk å være på tur i naturen. Appen hjelper deg med alt fra pakkeliste, rutevalg og invitasjon av venner, til sikkerhetsvarsel dersom man nærmer seg et farlig område. Bedriften fikk mange priser, ikke minst fordi juryene mente tjenesten har stort potensiale og stor samfunnsnytte i å forebygge ulykker.

UB Balance fikk to gullbilletter til NM ved å vinne både bærekraftprisen og prisen for beste innovative bedrift. De har utviklet en digital tjeneste som skal hjelpe ukrainske flyktninger med deres privatøkonomi. (Derav navnet på bedrifta.) Deres digitale tjeneste skal blant annet lette navigeringen i begreper og tjenester i nettbank, slik at flyktninger som ikke kan norsk kan få bedre oversikt. Juryene var svært imponerte over det sosiale entreprenørskapet i bedrifta sin idé, og samfunnsnytten den potensielt kan ha.

Begge bedriftene var svært fornøyde med resultatene, og gleder seg til å delta i NM i april.

Med på fylkesmessa var også Vg1 på IL, som fikk stor motivasjon av å se hvordan det er å være Vg2-elever som deltar på messa. Også Vg3 på IL, som sjøl gjorde det godt under fjorårets messe, deltok som tilskuere og støttet årets deltakere som går i Vg2.

Etter messa takker elevene alle sine samarbeidspartnere, og ikke minst uttrykker de takknemlighet til sine lærere og veiledere på IL; Siri, Arne, Sjur, Berit og Svein Rune. Elevene trekker fram deres store engasjement som viktig for resultatene de har oppnådd.

Vi gratulerer elevene og hele teamet av lærere med et strålende resultat!

Snarveier