Streiken er over - statusrapport fra rektor

Denne uka kom alle våre elever og ansatte tilbake på skolen. Under finner dere brev fra rektor med en statusoppdatering.

Kjære alle sammen – streiken er over

Vi er nå alle glade for at streiken er over, selv om en avslutning med tvungen lønnsnemnd nok ikke løser alle utfordringer slik en forhandlingsløsning ville kunne ha gjort. Uansett, vi forholder oss til det som er resultatet, og gleder oss over at ungdommene våre igjen får undervisning, at de får være del av et utviklende læringsfellesskap, og selvsagt at lærerne er tilbake. Fortsatt er det en del uavklarte spørsmål som vi har bedt Utdanningsdirektoratet om svar på, og vi håper dette skjer raskt.

Onsdag morgen hadde vi en fin fellessamling for alle lærerne, før de som har vært ute i streik fikk litt tid til å sette seg inn i alt det som har endret seg på disse ukene, komme seg inn i fagene sine og ellers forberede hverdagen. Etter lunsj hadde alle elevene kontaktlærertime med sine respektive kontaktlærere, der de alle kan bli kjent og starte opp det arbeidet som har ventet på dem. De to siste timene kjørte vi vanlig undervisning i fag.

Vi har med andre ord startet opp den ordinære undervisningen for alle klassene på hele skolen. Dette er på mange måter som første skoledag på nytt, for flere elever har hatt minimalt med undervisning. Det betyr at vi må utvikle gode klassemiljøer parallelt med at vi jobber med fagene. Med alle de dyktige og engasjerte lærerne og andre ansatte vi har, vet jeg at vi skal få det til.

Tirsdag 25. oktober kl. 18.00 vil vi holde et informasjonsmøte for Vg1-foreldrene. De mer praktiske rammene rundt dette vil vi komme tilbake til etter høstferien. For Vg2-foreldrene er det allerede planlagt et møte 8. november, og jeg gleder meg virkelig til å treffe dere alle sammen. Dette blir også det siste felles foreldremøtet før ungdommene blir myndige.

Selv om mange elever så langt har mistet mye undervisning, er det likevel mye igjen av skoleåret. Det betyr at vi ikke kan legge opp til en 8-9 måneder lang spurt, da sprekker vi. Skole handler om mye om modning, så her må vi trosse den umiddelbare hastverksfølelsen, senke skuldrene og drive grundig og godt opplæringsarbeid. Ja, vi vil sette i gang ulike kompenserende tiltak, bl.a. styrke leksehjelpa og tilby ekstra undervisning, men detaljene for dette er enda ikke klare. Her er vi også avhengige av en avklaringer fra sentrale myndigheter.

Nå må skolen finne sin puls, sin rytme som gjør at vi får et godt skoleår for alle sammen. Dette vil selvsagt kreve mye av oss, men jeg vet vi klarer det. Elevene får nå trygge og gode rammer i hverdagen, de får undervisning i fagene sine og får delta i en aktiv skolehverdag. Inntil vi ses, ber jeg alle dere foreldre om å støtte opp under ungdommenes skolearbeid, vise interesse for det de gjør og slik være en positiv støttespiller i det som er en viktig fase i livet deres.

Alt godt fra

Leif Magne Lervik