Rollene våre i skolehverdagen

 

Som en videreføring av skolens visjon og ytterligere konkretisering av skolens pedagogiske plattform, er følgende gode rettesnorer for elever, foresatte og ansatte: 

Elevene ved Molde vgs.

  • stiller godt forberedt til undervisning
  • er utforskende, faglig nysgjerrige og aktive bidragsytere til et godt læringsmiljø
  • bidrar aktivt til elevdemokratiet og faglig elevmedvirkning
  • er seg bevisst og bidrar til gode holdninger mot mobbing, diskriminering, vold og rasisme
  • bidrar til trivsel, god orden og ryddighet i skolens fellesarealer
  • er lojale mot skolens reglement 

Foresatte for elever ved Molde vgs.

  • har hovedansvaret for elevenes oppdragelse og følger opp ungdommenes skolegang
  • har et medansvar for å bidra til godt samarbeid mellom hjem og skole
  • bidrar til gode holdninger mot mobbing, diskriminering, vold og rasisme
  • inviteres til et meningsfullt og tillitsfullt samarbeid med skolen 

Lærerne ved Molde vgs.

  • har høy faglig og pedagogisk kompetanse og et engasjement for elevenes læring
  • samarbeider om elevenes utvikling og læring
  • er seg bevisst skolens visjon og legger til rette for elevenes undring
  • viser ansvar for å bidra til et godt og kreativt arbeidsmiljø for elever og kolleger
  • viser omsorg og interesse for elevenes helhetlige skolehverdag
  • viser lojalitet overfor styringsdokumenter og beslutninger tatt i organisasjonen
  • representerer og profilerer skolen på en positiv måte 

Ikke-pedagogisk personale ved Molde vgs.

  • kjenner skolens visjon og formål
  • yter god service til elever og øvrige ansatte
  • er seg tydelig bevisst rollen som trivsels- og miljøskapere
  • er synlige og positive i skolehverdagen  er seg bevisst betydningen av og bidrar til et godt samspill mellom elever og ansatte 

Ledelsen ved Molde vgs.

  • har elevenes faglige utvikling og læring i fokus
  • har ansvar for å skape og kvalitetssikre en skole med vekt på høy faglig standard og godt læringsmiljø
  • utvikler en lærende organisasjon og velfungerende læringsfellesskap
  • motiverer og støtter de ansatte i deres pedagogiske og faglige utvikling
  • er tydelig på hvilke forventninger som stilles til skolens personale, elever og deres foresatte  representerer og profilerer skolen på en positiv måte