Fra søker til jazzelev

1. Søk opptak på vigo.no

Opptak til landslinje for jazz søkes gjennom søkerportalen VIGO.no, nettstedet for alle som skal søke videregående opplæring. Den generelle søknadsfristen for innsøking til videregående skole er 1.mars.

VIKTIG: Du må ha landslinje for jazz ved Molde vgs som ditt første ønske i fylket du bor i for å bli vurdert som søker.

2. Innsending av vedleggsskjema

Du må fylle ut Vedleggsskjema for søkere til Vg1 Musikk, dans og drama med fordypning i jazz og laste det opp i vigo.no før 1.mars.

I vedlegget spør vi om kontaktinfo, fordypningsinstrument, musikalsk erfaring og motivasjon for å søke landslinje for jazz. Vedlegget finner du nederst på siden.

Har du problemer med innsending av skjema? Send på e-post til marit.mordal@mrfylke.no.

3. Innsending lydopptak, lyd- eller videofil

Du må sende inn lydopptak, lydfil eller video av deg som spiller, som sendes sammen med vedleggsskjema på vigo.no.

Vi ønsker å få et innblikk i din musikalske erfaring, og innspillingen kan enten være alene eller sammen med andre i en samspillsituasjon.

Har du problemer med innsending av filer? Send på e-post til marit.mordal@mrfylke.no.

4. Prøvespill og intervju

Etter at du har søkt landslinje for jazz på vigo.no og sendt alle dokument og innspillinger blir du innkalt til prøvespill og intervju, digitalt eller fysisk. For å bli vurdert som søker ved landslinja for jazz må du ha fått godkjent prøvespill og intervju.

• Prøvespill

På prøvespillet skal du fremføre to musikkstykker på ditt valgte fordypningssinstrument

1. En låt med jazzuttrykk der du viser improvisasjon i deler av låta. Du velger låt og sjanger, men det er viktig at det er noe innen jazz/improvisasjon-sjangeren. Eksempler på låter er Blue Monk, Autumn Leaves, Chameleon, Lady Bird.
  2. Et fritt valgt stykke der du føler du får vist deg fram på best mulig måte. Dette kan også være en jazzlåt, men kan like gjerne være noe helt annet; en poplåt, folkemusikk, et klassisk stykke eller noe du har lagd selv.

Du kan velge om du spiller solo, har med eget komp eller bruker lydkomp i bakgrunnen.

• Intervju

Dette er en samtale sammen med deg som søker, foresatte og lærere ved landslinja hvor vi ønsker å bli mer kjent med deg og din motivasjon for å søke landslinje for jazz. Vi vil gjerne høre hvorfor du ønsker å lære mer om jazz, favorittsjanger og musiker, og musikalsk erfaring. Her kan du som søker også stille spørsmål tilbake om hva du lurer på – om eksempelvis bomuligheter, klassemiljø, undervisning og/eller muligheter for å fortsette i korpset hjemme.

Du vil i løpet av våren få vite om du har fått godkjent prøvespillet og intervjuet.

5. Opptak og svarfrist

I juli vil du får vite om du har fått tilbudt plass på landslinja, likt som alle andre videregående skoler i Norge. Husk å svare på tilbudet innen gitt frist. Du kan lese mer om hvordan du svarer på tilbud om plass her

6. Invitasjon til workshop under Moldejazz

Gratulerer så mye med inntak til landslinje for jazz!

Etter at du har takket ja til tilbudet om plass på landslinja for jazz vil du, sammen med de som går på landslinja, få invitasjon til å delta på jazzworkshop under festivalen Moldejazz som er i uke 29. Dette er en fin måte å bli kjent med de andre elevene på, og oppleve jazzbyen Molde! Du kan lese mer om workshopen og samarbeidet vi har med Moldejazz her.